BTS یا دکل مخابراتی چیست؟

صنعت ارتباطات از راه دور فناوری ارتباط بین بشر است. یکی از مشکلات این صنعت تأمین انرژی مورد نیاز برجهای خود در مناطق دور افتاده روستایی در صورت نبود شبکه است. این اعتراض باعث وابستگی این صنعت به دیزل ژنراتورها و بانکهای باتری به عنوان منابع پشتیبان می شود. با وجود مقاوم نبودن و تأثیر محیط برای منابع تغذیه در دیزل ژنراتورها هنوز گسترده است. در این مقاله از وب سایت آمپلی تک ما در ارتباط با BTS یا دکل مخابراتی صحبت می کنیم. اگر تمایل به کسب اطلاعات دقیق در ارتباط با تقویت آنتن موبایل و آنتن سکتور دارید می توانید با متخصصان آمپلی تک در تماس باشید.

BTS یا دکل مخابراتی

کلمه BTS در کل مخفف عبارت Base Transceiver Station می باشد. ایستگاه گیرنده پایه (BTS) یک گیرنده رادیویی ثابت در هر شبکه تلفن همراه است. BTS دستگاه های تلفن همراه را به شبکه متصل می کند. سیگنال های رادیویی را به دستگاه های تلفن همراه ارسال و دریافت می کند و آنها را به سیگنال های دیجیتالی تبدیل می کند که در شبکه منتقل می شود تا به پایانه های دیگر شبکه یا اینترنت منتقل شود.

 در واقع می توان گفت که ایستگاه مبدل مبنا یعنی همان BTS یا دکل مخابراتی قطعه ای از تجهیزات است که ارتباط بی سیم بین تجهیزات کاربر (UE) و شبکه را تسهیل می کند. UE ها دستگاه هایی مانند تلفن های همراه (گوشی)، تلفن های WLL، رایانه هایی با اتصال اینترنت بی سیم هستند. این شبکه می تواند از هر یک از فن آوری های ارتباطات بی سیم مانند GSM، CDMA، حلقه محلی بی سیم، Wi-Fi، WiMAX یا سایر شبکه های شبکه گسترده (WAN) باشد. BTS همچنین به عنوان گره B (در شبکه های 3G) یا به سادگی ایستگاه پایه (BS) شناخته می شود. برای بحث در مورد استاندارد LTE از اختصار eNB برای گره تکامل یافته B و GNodeB برای 5G به طور گسترده استفاده می شود.

اصلی ترین نکات مربوط به BTS یا دکل مخابراتی

BTS یا دکل مخابراتی قابلیت استفاده در هر مدل از ارتباط های بی سیم را دارد. اما در کل با فناوری های ارتباطات سیار مانند GSM و CDMA در ارتباط می باشد. در این راستا، دکل مخابراتی، تشکیل دهنده قسمتی از پیشرفتهای زیر مجموعه ایستگاه پایه (BSS) برای مدیریت سیستم می باشد. همچنین ممکن است دارای تجهیزات کریپتو گرافی و کریپوآنالیز ارتباطات، ابزار فیلتراسیون طیف (فیلترهای عبور باند) و غیره باشد. آنتن ها باعث می شوند تا کارکرد های دکل مخابراتی آسان تر شود. از این رو به عنوان یکی از بخش های اساسی BTS در نظر گرفته می شود.

در واقع این چنین است که یک BTS یا دکل مخابراتی تعدادی گیرنده (TRX) دارد که باعث می شود تا چندین فرکانس مختلف و بخشهای مختلف سلول را (در مورد ایستگاههای پایه بخشی) سرویس دهی کند. دکل مخابراتی توسط یک کنترل کننده ایستگاه پایه از طریق عملکرد کنترل ایستگاه پایه (BCF) کنترل می شود..

دکل مخابراتی دارای چه بخش هایی است؟

BTS یا دکل مخابراتی معمولا از موارد زیر تشکیل شده است:

  • فرستنده و گیرنده (TRX): انتقال و دریافت سیگنال ها را فراهم می کند. همچنین ارسال و دریافت سیگنال ها از و به نهادهای بالاتر شبکه (مانند کنترل کننده ایستگاه پایه در تلفن همراه) را انجام می دهد.
  • تقویت کننده نیرو (PA): سیگنال را از TRX برای انتقال از طریق آنتن تقویت می کند. ممکن است با TRX یکپارچه شود.
  • ترکیب کننده: فیدهای چندین TRX را با هم ترکیب می کند تا بتواند از طریق یک آنتن ارسال شود. کاهش تعداد آنتن استفاده شده را امکان پذیر می کند.
  • مالتی پلکسر: برای جدا کردن سیگنال های ارسال و دریافت به / از آنتن. ارسال و دریافت سیگنال از طریق همان درگاه های آنتن (کابل به آنتن) است.
  • آنتن یکی از بخش های BTS یا دکل مخابراتی: این ساختاری است که BTS در زیر آن نهفته است. می توان آن را همانگونه که هست نصب کرد یا به نوعی پنهان کرد (سایتهای مخفی سلولی)
  • سیستم کشش دزدگیر: هشدارهای وضعیت کار واحدهای مختلف در BTS را جمع آوری کرده و آنها را به ایستگاههای نظارت بر عملیات و نگهداری (O&M) گسترش می دهد.
  • عملکرد کنترل در BTS یا دکل مخابراتی: واحدهای مختلف BTS، از جمله هر نرم افزاری را کنترل و مدیریت می کند. تنظیمات در محل، تغییر وضعیت، به روزرسانی نرم افزار و ... از طریق عملکرد کنترل انجام می شود.

BTS یا دکل مخابراتی اهمیت بسیاری در سیستم های مخابراتی دارد. از این رو باید برای بهبود کیفیت سیگنال های دریافتی یا ارسالی به آن ها توجه ویژه ای داشت.